mondosvezia
Vuoi reagire a questo messaggio? Crea un account in pochi click o accedi per continuare.

mondosvezia

Un forum per chi ama la Svezia e i paesi scandinavi. Utile per chi cerca informazioni sui viaggi, cucina locale, cultura, tradizioni, lingua e altro.
 
IndiceIndice  CercaCerca  Ultime immaginiUltime immagini  RegistratiRegistrati  Accedi  

 

 Jhälp!!!

Andare in basso 
AutoreMessaggio
fufyna_90
Salmone
Salmone
fufyna_90


Numero di messaggi : 11
Età : 33
Localizzazione : Caserta
Data d'iscrizione : 16.11.10

Jhälp!!! Empty
MessaggioTitolo: Jhälp!!!   Jhälp!!! EmptyMer Nov 17, 2010 11:36 pm

Hej igen svenska vänner!
Averi qui 1 lavoretto per qualcuno/a che parla Svedese...
La mia prof di letteratura Svedese ci ha parlato di 1 opera teatrale che sará presentata a napoli da un´attore teatrale Svedese "Lucas Svensson"...
Il titolo dell´opera é "Sympati För Djävulen" (simpatia per il diavolo). La prof ne ha parlato in modo carino ed ha chiesto a noi studenti se volevamo 1 foglio da tradurre...affascinata dalla cosa ho detto si, senza pensare effettivamente che per 1 studentessa del primo anno la cosa poteva essere abbastanza complicata...e cosí é .. c´é qualcuno/a che ha voglia di aiutarmi nella traduzione???
Io lo sto giá facendo, ma molte cose mi sembrano tradotte in modo strano...
ECCO IL TESTO!


[justify][justify]Man säger att skådespelare är fåfänga, man säger det och rynkar på näsan.
Man säger att skådespelare alltid dricker för mycket, man säger att de inte har kontakt med all den värld som är runt omkring oss.
Man säger så mycket och jag säger: Låt alla prata, låt alla säga.
Det mesta som sägs, sägs utav avund.
Den förälskade är förälskad i den älskades skönhet och hatar den, avundas den.
Den förälskade vill äga den älskades skönhet, kärleken tar ner skönheten så att säga, ja jag säger så att säga ner på jorden tar ägandet skönheten.
Den enda skönhet som inte kan tas ner är den som så att säga bara lever i fem akter, tre timmar med paus.
Skönheten som dör äger ingen.
Men ändå.
Ruinerna av skönheten skapar formerna för minnet.
Minnet kan man inte heller äga, men minnet sminkar upp skönheten och parfymerar den, gör den ändå vackrare än vad den någonsin var.
Men ändå, skall man tala, skall man.. och talar man blir man avundad för det är inte alla givet att tala, inte alla. Jag har åtminstone mött femton människor i mitt liv som ansåg sig vara uttrycksfulla. Men var de uttrycksfulla? Nej, deras.. deras.. armbågar var mer uttrycksfulla än något annat när de talade, bara deras armbågar, ja jag säger armbågar men kunde lika gärna sagt örsnibbar, mer uttrycksfulla var de än vad de här människorna än påstod sig säga. Bittra människor, vad kallar han vår vän med Zarathustra sådana för? Dyspeptiker, magsura människor, dyspeptiker, människor med mer uttryck i armbågen, jag säger armbågen än i käften. Dyspeptiker som krälar i stoftet för det som glänser. Kände åtminstone femton sådana.
Namn är onödiga, namn kan man förbise, namn kan man bortse ifrån.
Avunden lever, avunden kan också riktas ner i källaren, ner i smutsen, ner i kloaken där man möter fuktig råttpäls och avhuggna råttsvansar när man famlar efter ljuset i stinkande mörker.
En kollega sa, han berättade så att säga.
Det var längesedan i min erfarenhet, bara i den, även om kriget och den tiden sedan länge är.. över, ansluten till det vackra minnet, anschluss.
En kollega sa, han berättade så att säga.
Jag önskar mycket att han kunde vara här i vårt liv just nu, men
..


GRAZIE A CHI CERCHERÁ DI TOGLERMI DAI PASTICCI Wink
Torna in alto Andare in basso
 
Jhälp!!!
Torna in alto 
Pagina 1 di 1

Permessi in questa sezione del forum:Non puoi rispondere agli argomenti in questo forum.
mondosvezia :: Lingua svedese :: Altro-
Vai verso: