Numero di messaggi : 86 Età : 36 Localizzazione : Napoli Data d'iscrizione : 10.09.10
Titolo: Re: Canzoni svedesi video e testo per praticare la pronuncia Mer Nov 24, 2010 5:43 pm
Sex Fot Under from Totta Näslund
(ref) en dag ska jag ligga sex fot under marken höra regnet som droppar och fåglarna i parken inga skulder att reglera, ingen sorg att bära på bara en sten med mitt namn och folk som kommer och går
kanske kommer du att sörja, kanske lägga ner en ros kanske till och med sakna mig trots allt jag gjort
kanske kommer du att tänka, han var ingen dålig man han hade mål och ambition men drev ur sikte och försvann
(ref) en dag ska jag ligga sex fot under marken höra regnet som droppar och fåglarna i parken
ja dom känns som fem minuter hörde jag någon som sa alla åren i ens liv på räkenskapens dag så hälsa hyresvärden och alla nere på krogen det går en godsvagn till himlen, jag hoppar nog ombord den
kanske kommer du att tänka, han var ingen dålig man han hade mål och ambition men drev ur sikte och försvann
(ref) en dag ska jag ligga sex fot under marken höra regnet som droppar och fåglarna i parken inga skulder att reglera, ingen sorg att bära på bara en sten med mitt namn och folk som kommer och går
kanske kommer du att sörja, kanske lägga ner en ros kanske till och med sakna mig trots allt jag gjort
Gandan Salmone
Numero di messaggi : 10 Età : 38 Localizzazione : Roma Data d'iscrizione : 05.07.09
Titolo: Re: Canzoni svedesi video e testo per praticare la pronuncia Gio Nov 25, 2010 2:33 pm
i ha scritto:
Certo è che con i motori di ricerca si trova tutto. Ai miei post aggiungo: A mio parere aprire mondosvezia e con un clic, ascoltare la canzone mentre leggi le parole, facilita. Se possibilmente si scelgono canzoni cantate nitidamente, meglio. Per chi studia lo svedese rimanendo nel tema canzoni e testo, sarebbe bene concentrarsi solo sulla pronuncia seguendo lo scritto. Senza dar peso al significato di alcune parole o costruzione delle frasi, che non sempre sono grammaticalmente corrette, visto che nelle canzoni come nelle poesie vige la licenza poetica. :flower:
Concordo, ma magari cercare il significato di singole parole aiuta
kalabalik ad esempio.... io adesso so cos'è
ihih
i Ghiottone
Numero di messaggi : 228 Localizzazione : Svezia Data d'iscrizione : 07.04.08
Titolo: Canzoni svedesi video e testo per praticare la pronuncia Ven Nov 26, 2010 1:50 pm
Här kommer Pippi Långstrump, tjolahopp tjolahej tjolahoppsan-sa, här kommer Pippi Långstrump, ja, här kommer faktisk jag.
Har du sett min apa, min söta fina lilla apa, har du sett Herr Nilson, ja, han heter faktisk så.
Har du sett min villa, min Villa Villekulla-villa, vill å vill du veta, varför villan heter så?
Jo, för där bor ju Pippi Långstrump, tjolahopp tjolahej tjolahoppsan-sa, där bor ju Pippi Långstrump, ja, där bor faktisk jag.
Det är inte illa, jag har apa häst och villa, en kappsäck full med pengar är det också bra att ha.
Kom nu, alla vänner, varenda kotte som jag känner, nu ska vi leva loppan, tjolahej tjolahoppsan-sa.
Refräng: Här kommer Pippi Långstrump, tjolahopp tjolahej tjolahoppsan-sa, här kommer Pippi Långstrump, ja, här kommer faktisk jag.
i Ghiottone
Titolo: Canzoni svedesi video e testo per praticare la pronuncia Dom Nov 28, 2010 9:48 pm
Det här är ditt land Det här är mitt land från Ales stenar till norra Lappland från Bohus klippor till Gotlands raukar Landet, det tillhör dej och mej
Med mörka skogar och höga stugor med vita björkar och röda stugor med fält och åkrar och varv och gruvor landet, det tillhör dej och mej
Med skär och kobbar och djupa fjärdar med ljusa hagar och svarta tjärnar med sina blånande berg i fjärran landet, det tillhör dej och mej
Det här är ditt land…
Jag åkte norrut längs Höga kusten när skogen rodnade Det var om hösten Och havet glittrade i morgonluften i landet som tillhör dej och mej
Jag stod på toppen av Kebnekaise och såg på solen som aldrig sjunker på myr och mossar på fjäll och forsar och på landet som tillhör dej och mej
Det här är ditt land…
Jag stod där hemma när dimman lättar Jag stod bland rapsfält och klara bäckar där boken grönskar och storken häckar i landet som tillhör dej och mej
Det var på kvällen Jag stod vid stranden under Vintergatan och Karlavagnen Jag tog min älskade hårt i handen och sa, landet, det tillhör dej och mej
Det här är ditt land…
i Ghiottone
Titolo: Canzoni svedesi video e testo Mar Nov 30, 2010 1:19 pm
Amerikabrevet
Ja, nu ska ja rita hem till you ett litet letters brev för att tala om hur werry well ja mår, Med det är rätt länge sen you see, som ja med pennan skrev, så ja hoppas att du understand, förstår. Många dagar hava flytt sen dess ja for från swedens lann, men ja lövver dej ännu, my little friend, å fastän du mej bedrog å skämde ut dej mä en ann, ska ja älska dej intou my bitter end. Ja ä frisk å kry te hälsan å ja har'et ganska bra, utan skryt ä ja allready ganska rik, för ja tjänar ganska werry much mä daler varje da' oppå Varner Jonsons factorifabrik. Dä va sårgligt som ja hörde att din fästman geck to hell, å att han blev killad utav en pistol, för han kom i bråk mä dagos när han geck i lann en kväll - ja, så går de te i staden Liverpool. Därför tänkte ja som så att när de gamla nu ä glömt, att ja skulle ta å fråga dej å be att du tog å reste hit, för dä ä drömmen som ja drömt, å föräxten kan du ta din unge mä. Men nu slutar ja å hoppas att du tar å skriver hit fortast möjligt, å adressen min den ä: Mister Charles P. Anderson, 604 B Main street, Person city, Indiana, USA.
Varg Gufo
Numero di messaggi : 152 Età : 32 Localizzazione : Veneto Data d'iscrizione : 07.09.10
Titolo: Re: Canzoni svedesi video e testo per praticare la pronuncia Gio Dic 02, 2010 6:17 pm
mò ci penso io
Månegarm - Eld
Fallen är ormen, ned i djupet rämnad. Fjättrad i bojor smidda av eget hat. Yngel avlade ur dess etter på blodiga vingar fallna. Reningens eld flammar över land och hav
Regnet faller över Midgård, etter spolas bort. Sköljer heliga stenar; renar lundars mark. Solens strålar väcker liv i hjärtats ärrade mull. Den falnande glöden flammar åter upp
Reningens eld brinner över land och hav. I var man och kvinnas, en renande eld
Åter står vi här vid trädets fot. Lundar och salar i sin forna prakt. Äring och fred, starka band. Gråbens följe vandrar åter i stilla natt
Varg Gufo
Numero di messaggi : 152 Età : 32 Localizzazione : Veneto Data d'iscrizione : 07.09.10
Titolo: Re: Canzoni svedesi video e testo per praticare la pronuncia Gio Dic 02, 2010 6:50 pm
questa mi gasa in una maniera assurda :face:
Månegarm - Utfard
Ett sista horn jag bjuder er som vidare skall Till oråd som väntar uti okänt land
Ett sista fat jag bjuder er som vidare skall Till ära som väntar uti okänt land
Ni räds ej spjutet och valkyriors famn Vi som födda är under nordstjärnans glans
Ni räds ej tunga eller fienders tand När vi fäller dem, under björnens dans
Först dricker vi Enögas full För seger drucko vi två Nio är världarna som fyller oss I viking vi går …
Hem och härd lämnar vi Farväl till de små Släpper den vänaste hand I viking vi går …
Först dricker vi Enögas full För seger drucko vi två Nio är världarna som fyller oss I viking vi går …
i Ghiottone
Titolo: Canzoni tradotte in svedese per far pratica della pronuncia Dom Dic 12, 2010 2:43 pm
Byssan lull Byssan lull, koka kittelen full, där kommer tre vandringsmän på vägen. Byssan lull, koka kittelen full, där kommer tre vandringsmän på vägen. Den ene, ack så halt, den andre, o så blind, den tredje säger alls ingenting.
Byssan lull, koka kittelen full, där blåser tre vindar på haven, Byssan lull, koka kittelen full, där blåser tre vindar på haven, på Stora ocean, på lilla Skagerack och långt upp i Bottniska viken.
Byssan lull, koka kittelen full, där segla tre skutor på vågen. Byssan lull, koka kittelen full, där segla tre skutor på vågen. Den första är en bark, den andra är en brigg, den tredje har så trasiga segel.
Byssan lull, koka kittelen full, sjökistan har trenne figurer. Byssan lull, koka kittelen full, sjökistan har trenne figurer. Den första är vår tro, den andra är vårt hopp, den tredje är kärleken, den röda.
Byssan lull, byssan lull.
i Ghiottone
Titolo: Domani si festeggia il simbolo di chi porta la luce Dom Dic 12, 2010 10:08 pm
Titolo: Canzoni svedesi video e testo per praticare la pronuncia Lun Dic 13, 2010 2:10 pm
i Ghiottone
Titolo: Canzoni svedesi video e testo Mar Dic 14, 2010 1:56 am
Änglahund Det var sent en kväll vi hade spelat på en marknad Trött o frusen stod jag kvar bakom scenen en stund När jag hörde någon mumla nåt om saknad, där i gräset satt en man och en liten hund
Hej du speleman kan du svara på min fråga Den e ärlig o jag menar varje ord När vår herre släcker livets låga och de e dags att lämna denna jord
Får man ta hunden med sej in i himlen Han är snäll och har vart en riktig vän Han e klok o fin o skatten e betald Får man det du speleman då blir jag glad
Jag svarar lite enkelt som man gör Du din hund kommer säkert till himlen när den dör Någon ropade det är dags att åka hem När jag satt mig i bilen tänkte jag på frågan igen
Hej du speleman kan du svara på min fråga Den e ärlig o jag menar varje ord När vår herre släcker livets låga och de e dags att lämna denna jord
Får man ta hunden med sej in i himlen Han är snäll och har vart en riktig vän Han e klok o fin o skatten e betald Får man det du speleman då blir jag glad
Får man ta hunden med sej in i himlen Han är snäll och har vart en riktig vän Han e klok o fin o skatten e betald
giorgio Scoiattolo
Numero di messaggi : 37 Data d'iscrizione : 17.01.11
Titolo: Re: Canzoni svedesi video e testo per praticare la pronuncia Lun Gen 17, 2011 6:10 pm
canzoni svedesi? mi invitate a nozze!!! a me piacciono dei gruppi svedesi che fecero un po' la "storia" della disco dance degli anni '80 (c'ho un'eta'... lo so!!!)... primi: i fake, gruppo svedese prodotti in italia... chi ha la mia eta' ed ha ascoltato molta radio in quegli anni probabilmente li conoscera' o ricordera' qualcosa...
questa e' la famosissima "donna rouge", la versione piu' famosa e' cantata in inglese con Ulrika Örn a "parlare" italiano... la versione che propongo e' quella originale, prima della produzione (italiana) dell'album in inglese... in svedese, con Ulrika sempre a dire certe cose in italiano
giorgio Scoiattolo
Titolo: Re: Canzoni svedesi video e testo per praticare la pronuncia Lun Gen 17, 2011 6:12 pm
Questi invece sono gli Style, altro gruppo svedese... all'epoca questo brano mi piaceva, comprai anche il vinile!!!
giorgio Scoiattolo
Titolo: Re: Canzoni svedesi video e testo per praticare la pronuncia Lun Gen 17, 2011 6:19 pm
Durante le mie serate (ho fatto anche il DJ) negli anni '80 mettevo spesso anche questo brano... come il precedente brano degli Style (telefon), anche nel vinile di questo brano (Vision av kärlek) si trova lo stesso in due versioni: inglese e svedese. ovviamente proponevo sempre quello in svedese!!! mi intrigava anche molto vedere che il singolo (che ancora ho) non ha il lato a o il lato b, ma "Svensk Sida" ed "English side"
giorgio Scoiattolo
Titolo: Re: Canzoni svedesi video e testo per praticare la pronuncia Lun Gen 17, 2011 6:22 pm
e ancora: un altro brano di successo degli style: På jakt (efter guld som glimmar) (anche qua non c'e' a o b side, ma English e Swedish side!)
beppe Alce
Numero di messaggi : 923 Età : 51 Localizzazione : Stoccolma, pardon ora sono in Veneto Data d'iscrizione : 18.07.08
Titolo: Re: Canzoni svedesi video e testo per praticare la pronuncia Sab Gen 22, 2011 1:59 pm
Per augurare buon fine settimana a tutti i mondosvedesi aggiungo il video di un vero tormentone delle radio svedesi di questo periodo:
Buon fine settimana a tutti
Qui sulle Alpi sole e neve fresca a volontà
Contenuto sponsorizzato
Titolo: Re: Canzoni svedesi video e testo per praticare la pronuncia
Canzoni svedesi video e testo per praticare la pronuncia